Machu Pichu

Har du noen gang klatret opp til et fjell så høyt som 4100 meter over havet? 

Jeg tror jeg kan bare oppleve det i drømmen. Som jeg nevnt tidligere HER, reiste min yngste datter til Peru sammen med en vennine. En av målene var å besøke Machu Pichu. Så denne drømmen ble til virkelighet. Hun sendte bildene derifra slik at moren fikk oppleve det også selv om det er bare gjennom bildene.

Vil du bli med til en liten reise sammen med meg?

Å reise ditt har ikke vært lett.  Min datter har vær plaget med høydesyke selv om hun har tatt hodesyketablett. Men opp skulle hun.

De valgte en fjelltur over Machu Pichu med en varighet på over 5 timer totalt, inkludert lunsjpause og en del pauser overalt. Tre timer med oppoverbakke etterfulgt av 2 timer med bratt nedoverbakke. De ble kjørt ca. en time med bil fra Cuzco til startpunktet.

De startet fjellturen på ca 3690 høyde meter over havet. Det var veldig kaldt på toppen sa min datter at de har brukt dunjakker. Men nede på bakken var det veldig varmt. Deretter ble det fraktet med bil og tog til hotellet hvor de skulle ligge på til dagen etter.

Dagen etter sto det opp 04.30 på morgen for å komme til Machu Pichu for å slippe unna mesteparten av turistene som kommer. Ca. 6000 besøkende hverdag i følge turistguiden og dermed blir det  alltid folksomt og mye kø.

Men i følge superturisten ( min datter) var det verdt å dra til Peru for å se på underverket. Det var helt utrolig sa hun. Jeg spurte min sjømann om vi skal begi oss til en slik reise. Han svarte ” NEI”. Det er mange som dør gjennom den turen sa han. Da skjønner jeg at vi skal ikke utsette vårt gamle kropp til en slik reise. Vi kan bare satse på fjellturer hjemme i Norge:)

Et bilde av et hotelrom midt i  Amazona jungelen hvor min datter og hennes vennine har også vært.

kos i hengekøyer

Kveldstur i hovedstaden i Cuzco.

Enn du? Kunne tenke deg en slik tur?

3 kommentarer
    1. Jeg var der for noen år siden. En fantastisk reise. Reiste i regi av Albatross der de fleste var pensjonister. Vi tok toget opp.
      Noe høydesyke, men det går veldig bra! En stor opplevelse på turen vår som varte i 12 dager. Anbefaler virkelig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg