Livets syklus

LIVETS SYKLUS
Vi mennesker gjør masse ting om og om igjen. Vi spiser, sover, og gjøre oss rene. Dagen etter gjør vi det samme igjen. Livets syklus ser ut som den bare går og går som en klokka. Som sola. Den går opp og  går ned dag etter dag.
Vår, sommer, høst og vinter kommer hvert år. Noen blir født og noen dør.
Verden er som en scene hvor livets evighets drama utspiller seg. Scenens gardiner reiser seg opp og ned for hver opptreden.

ET TEATERSTYKKE
Minner meg om et teaterlag her jeg bor. Hvert år setter dem opp et teaterstykke og de fremfører aktene om og om igjen i flere dager. Repeterer det samme linjene og sangene mange ganger. Og for å ikke snakke om deres øvelser som har vel foregått mange ganger.
Jeg tenkte, blir de ikke blir lei av det samme? Men det fremfører med samme lidenskap og iver hver gang. Ser ut som dess mer folk som kommer for å se på dem, dess mer får de energi til å fremføre aktene. Unttatt den dagen de skulle opptre, men en i deres gruppa døde plutselig at de måtte ta seg sammen for å kunne klare opptredene. Men de lagde en hyllest for den som har gått bort. 

 

HVA MED OSS?
Den realiteten? Hvordan opptrer vi på rollene som vi har fått tildelt her på jorden? Og vi opptrer mange roller i livet. Mor, datter, arbeidstaker, venn, leder, undersåtter, osv. 

Tror du på du at skjebnen våres er forutbestemt fra før? Eller er det vi som bestemme utgangen?
Selv om livet kan være tøft noen ganger er det greit å være en deltaker på noe enn å være passive. Vi kan bli lei av problemene og utfordringene som tar aldri slutt. Når vi er ferdig med et, starter det et på nytt. Gleder og sørger går sin runddans. Det stopper ikke før vi tar den siste av livets pust.

TÅLMODIGHETEN
På engelsk sier det « patience is a virtue». Tålmodigheten trenger vi alle hvis vi skal bli noe. Tålmodigheten trenger vi for å ikke bli frustrert. For å ikke bli deprimert.
Hvis vi skal bli flinke i sport for eksempel, kreves det mye trening, svett og styrke. Går vi på skole, bør vi lese og skrive mye for å klare eksamen. Hvis vi har lyst å nå toppen eller målene våre,  må vi belage oss å gjøre ting om og om igjen til vi når høyden eller målet.
Dessuten er det jo artig å kunne være med på å skape og lage et spennende teaterstykke i det virkelig livet som kan være en inspirasjon til alle rundt oss og den kommende generasjon. Å bidra noe til verden. Etterlate et godt omdømme? Hva synes du om det?
Vi høster det vi sår…står det i Livets bok.

.For vi vet at lidelsen gir utholdenhet, utholdenheten et prøvet sinn, og det prøvede sinn håp. Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss.
( Romerbrevet 5:3-5)

Hva med deg?
Er du en deltaker eller en skuer av livet?
Liker du å gjøre forskjell der du er?
Bry du deg hva slags omdømme du har?

7 kommentarer
    1. Ja vi gjør det meste om og om igjen. Står opp til enda en ny dag……. det eneste er at vi vet ikke HVA dagen bringer – selv om dagene kanskje går i ett og oppleves likt. Og jeg tror nok at noe kan vi planlegge og annet er skjebne………… Teater er spennende!

    2. Kjempefint og ærlig blogginnlegg 🙂 Blogginnlegget er til ettertanke, og du beskriver oss mennesker hvordan vi er på livets scene.

      Livet er som en stor scene. Vi spiller rollene våre, og vi bytter på rollene alt etter hvilke mennesker vi møter.

      Jeg er både deltaker og skuer av livet alt etter situasjonen, og jeg liker å gjøre forskjell der jeg er. Det er ingen hemmelighet at jeg bryr meg om hva slags omdømme jeg har.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Jeg er iallfall en deltager i livet! Og prøver å gjøre en forskjell! Jeg har aldri vært som “alle andre”, og det bryr jeg meg lite om egentlig! Flott innlegg! KLem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg