Et rikere liv

 

Et rikere liv
Hva er et rikere liv for deg?
Er det større hus, hytter eller båt?
Finere møbler?
Lekkert og moderne bil?
Mer smykker…helst diamanter, og moteriktige klær?
Bedre jobb?
Finere kropp, ansikt og bedre helse?
Mer ferie utenlands…se mange steder og oppleve andre manns kultur?
Jeg må innrømme at noe av disse kunne jeg tenke meg å ha. Men blir livet mitt rikelig da? Blir livet ditt rikere med å ha disse tingene?
Hva med livet utenom oss selv? For alle de tingene jeg nevnte er et egosentrisk liv. Mer av oss og mer for oss.
Et liv som higer etter for mer og mer kan jage vekk mennesker i våre liv som er verdt å ta vare på.
Fører det ikke til enda mer stress å ha så mange eiendommer med tanke på tiden som skal brukes til å vedlikeholde og bruke av alt vi eier?
For min del, synes jeg at det er mer enn nok med et hus med tanke på rengjøring og vedlikehold.


Ja, jeg er en dame som liker klær, men jeg kjøper ofte klær på salg og er ikke opptatt av merkeklær og jeg synes det er mer en bra nok.
Jeg tenker at det er indre godhet og skjønnhet som isteden bør vises enn prisen av hva jeg har på meg og håper at jeg har rikelig av det:)
Hva synes du om det? Synes du at klær forteller hvem vi er?


Selv drømmer jeg å kunne reise til mange andre steder. Se og oppleve andre manns kultur. Men kanskje jeg/ du trenger
ikke å reise andre steder til å oppleve andre manns kultur? Er det ikke nok av folk med ulike kulturbakgrunn der vi er? Hva med å besøke dem og yte hjelp eller bare bli kjent med dem? Knytte våre liv med dem?
Men vi kan også argumentere:
” Ja takk, begge deler.”


Hva med mange ensomme eldre som trenger bare noen å snakke med? Å kunne dele deres erfaring og visdom til oss kan berike også våre liv. Isteden av at vi skal vente for politikere å gjøre noe for dem? Kanskje gode gjerninger kan starte med oss og får gode ringvirkninger? Inspirere andre eller de som sitter med makten?
Hva med evig strev? Strev for å bli godtatt, strev for å bli likt eller lykkes i livet? Det er rikelig lærdom gjennom det også. Visdom til å lære hva som er best for oss og andre.
Et liv med smerte fører til at vi kan forstå og ha medfølelse til andre som også har det.
Å bli sviktet fører til å vi kan være flinkere til å velge den rette neste gang eller selv ikke svikte noen fordi det er vondt.
Nederlag kan føre til mer kreavitetet og oppfinsomhet. Man blir flinkere til å finne utveier, lære mer å samarbeide og også innhente inspirasjon fra folk som lyktes.
Jeg har lest et sted at livet blir mer rikelig hvis vi skal leve livet utenom oss selv. Mer av hverandre og mer av Gud.


Hva er et rikelig og fullverdig liv for deg?
Jeg spurte min mann hva er et rikelig eller fullverdig for han. Han svarte ” en kopp kaffe og en snill kone.” Da sa jeg at “da har du alt.”

8 kommentarer

Siste innlegg