Litt jul her og der!

God søndagsmorgen mine venner…for jeg tror jeg har noen ute der:) 

I dag er den andre søndags i advent og da tenner vi det andre lyset.

Lånt bilde…hjem hos meg er det noen som ikke tåler lukten av talglys:)

Jeg har også blitt smittet av bassilen og har begynt å pynte litt hjem hos meg  til julen.

Fikk plass like ved døren til å henge denne julepynten

Julestjerne blomster hører med til julen. Jeg kjøpte tre små. Kjempe billige. Koster 20 kr per stykke på butikken.

Det er bevisst på å ikke kjøpe dyre julepynt pga. man kan heller bruke penger til å gi gaver til mindre stilte i julen.

 Blomstene gikk i ett med mine røde gardiner i bakgrunn.

Ved inngangen sitter til venstre en gammel kjerring som jeg har laget for mange år siden og til høyre er Lussi som var tiltenkt som en julekalender til min datter.

Meningen var å henge gavene på kjolen hennes, men dokken var for stor. Vi fant ikke en plass på veggen hvor vi kunne feste  henne. Så hun fikk oppgave til å ønske besøkende velkommen, som kan være kjedelig fordi det er sjelden det  kommer noen på besøk til oss:)

 

Så har jeg julekrybbe som jeg fikk i gave fra min yngre søster for mange år siden

og den har en veldig spesiell for meg pga Jesus er årsaken derfor vi feirer julen.

I hvert fall for de som tror.

Fikk også et blomster lys fra samme søsteren i gave som jeg har ikke hjerte til å tenne på, for den er så fin.

Bruker den isteden til julepynt.

På et annet hjørne på stuen min er det også en annen julekrybbe som jeg kjøpte.

Snømenn i bakgrunnen er selv komponert

og englene hører også julen til

 

Nisse familie bak som forestiller far, mor og datter her i huset, selv om datteren har flyttet ut

og nisse snømenn. Har laget dem også

Til venstre er nissefrue jeg laget til min mann i fjor og til høyre var en gave fra en venn

Denne søte nissen vant jeg i lotteri for mange år siden

Så mannen har vært snill i år og fikk en edelgran juletre fra en nabo som han har hjulpet så mye. 

Jeg bruker å pynte juletre andre uka i desember måned, så håper den varer helt til juleaften:)

En gave under juletreet…rart, fordi jeg trodde jeg og mannen min har vært snill i år… hi hi.

Har ikke pyntet så mye i år. Vi feirer ikke jul hjemme fordi mannen min drar ombord til båten snart og blir ikke hjemme til julen.

Det blir vel hos svigermor:)

Enn du? Har du pyntet ferdig hjem hos deg?

Avslutter innlegget med ord til ettertanke:

Yes…julen nærmer seg.

Alle er opptatt med forberedelser til en hyggelig feiring.

Husker vi hvem vi feirer for?

Hva som er viktigst med denne tiden?

Bønn

Kjære Gud, vi blir så opptatt av mange ting og av og til det ikke blir noe rom for Deg.

Vi fokuserer på gaver, julepynt, julebakst, julebord, julemat og besøk

at vi kan fort glemme at det er Deg vi bør gi æren for dagen.

Jesus, takk for at du kom ned til jorden og bodd iblant oss.

Takk for julen hvor vi kan minnes om den viktige dagen.

Hjelp oss til å prioritere Deg foran alle ting. 

Du fortjener det.

Amen

JOY

 

 

22 kommentarer
    1. Hei, du har pyntet så fint. Koselig det. Eg er som du sikkert vet, ferdig med å pynte. Bortsett fra juletreet da. Vi feirer ikkje jul som du. Vi feirer at sola snur og lyser opp den mørkeste månaden i året med masse lys. Tenner mange mange lys kvar dag. Mittvinters fest blir det vel. Håper du har ein fin dag i vente. <3

    2. God søndag Joy:-) Skal si du har gjort det riktig så julekoselig hos deg og hadde jeg bodd nærmere deg så hadde jeg kommet på besøk så nissemor kunne ønsket meg velbekommen inn. Men føler nesten som jeg er i din stue her jeg sitter nå. Jeg er nok ikke ferdig med og pynte enda men det kommer nok mere frem utover i denne uken nå. Så det skal da bli jul i mitt hjem også. Er jo trist at mannen din er vekk i julen ,men jobber han til sjøs da eller? Men er jo fint at du har svigermor og være med på denne dagen. Er jo mange som sitter alene på høytidsdagene så det er godt du ikke må det:-) Ha en fortsatt fin dag kjære venn og kos deg i ditt julehus:-)

    3. SÅ koselig du har pyntet 🙂 Vi skal til svigerfamilie i Frankrike i jula, så her har vi bare hengt opp lyspynt i vinduene og dekorasjon på ytterdøra, til glede for naboen, he he. Julekrybben står i sentrum i Frankrike, så norsk og fransk pynt er ganske forskjellig. De feirer ikke julaften der, men vi går på restaurant og spiser. Det er 1.juledag som er åpning av pakker og masse god mat hjemme, og selvfølgelig midnattsmesse. Ha en fin søndag Joy – jeg skal på jobb nå, men er hjemme igjen ved midnatt 😀

    4. Lene S.: så koselig å høre at de skal feire jul i Frankrike. Det må være en opplevelse:)
      På Filippinene der jeg kom fra, åpner vi også gavene første juledag:)
      Ha en fin fin andre søndag i advent. Kos deg også på jobben;)

    5. Hobbystua: Tusen takk. Da ville sikkert Lussi glad hvis hun får hilse på deg.
      Ja, det er artig med en snill svigermor. Min datter skal også være der og svigerinne med familien:)
      Ønske deg en fin andre søndag i advent.

    6. Så mange koselige juleting 🙂 Jeg sparer også på slike fine lys jeg får i mange år før jeg bruker de…
      Vi skal også pynte juletreet litt tidlig i år, før var det lillejulaften..men det er så koselig med alle lysa på treet…så kan jo nyte det litt lenger…
      Ha en fin dag videre og kos deg i førjulstida <3

    7. Ja vi må ikke glemme at i julen har Jesus bursdag 🙂 Og det var noen fine pynte ting fra julekrybbene <33 Har ikke julekrybbe jeg , men har engler , nisser og julestjerne jeg også b.l.a 🙂 Og det er på plass nå 🙂
      Du hadde utrolig mye fin pynt , stort og smått her . Og fint med noe hjemmelagede nisser <33 Spesielt den store dukken som sikkert bringer med en del minner fra datteren din var liten ja <33
      Så kjedelig at mannen din må reise på sjøen i julen , men er bar du kan dra til svigermor ja . Og flott med tre og en pakke er på plass også så moro ;))
      Greia med jula er jo b.l.a familie sammenkomstene og de gode minnene som blir til i juletiden sammen med dem ;)) Har noen fine fra jeg var liten jeg og det blir nok flere <33
      God andre søndag i advent til deg Joy , klem fra meg <33

    8. cathrinehenriksen: Tusen takk for at du synes det og likte innlegget og har samme syn som meg:)
      Ja, svigerinnen med familie dra også ditt og datteren min. Så det blir ikke kjedelig. Det er nå slik at hvert år savner jeg noen av familien min når jeg feirer julen. Men jeg kan ikke ha både pose og sekk. Er takknemlig for alt jeg får og har likevel:)

      Masse god klemmer fra meg:)

    9. Takknemlig må man være da 🙂 Jeg synes i alle fall jeg er heldig uansett :)) Ja er litt sånn her også , siden jeg har familie så langt nord . Så ser jeg dem ikke hver jul da . Men av og til kommer de på besøk , og da har vi det fint selv om det ikke er juleaften akkurat 🙂 Masse godeklemmer tilbake <33

    10. Jeg pynter ikke så mye jeg, eller nesten ikke i hele tatt. Men du hadde fått det julete og fint da 🙂 Mye fin hjemmelaget pynt 🙂 Fint 🙂 Og du har begynt tidlig med treet ja, men det holder vel en stund 🙂 Ha en fin kveld 🙂 klem <3

    11. God kveld herlige Joy min venn ;-D Sååå utrolig koselig og fint du har pyntet til jul <33 Du har det veldig hjemmekoselig synes jeg da.. liker smaken din vet du <33
      Det blir litt mindre innlegg hos meg , er veldig sliten for tiden. Trenger bare litt ferie;-D
      Ha en finfin andre adventskveld snille deg <33 Stooooor natta klem fra meg til deg <33

    12. Skulle ønske jeg var kommet så langt, men koser oss uten pynt enda 🙂 Så veldig koselig ut til dere 🙂 Og ja, la oss alle huske hvem vi feirer 🙂 Og må skytsenglene våke over dere 🙂

    13. rita johannessen: God morgen Rita. Så koselig at du fikk mulighet til å komme på.besøk. Noen ganger trenger vi hvile og di gjør den rette å gjøre det. God bedring min kjære venn. Ønsker deg alt godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg