De utstøtte!

Hva slag følelser vekker det i oss når vi ser slike bilder?

source

 

 

source

 

I vårt samfunn , bruker vi å sette menneske i forskjellige båser selv om man prøver å likestille alle, som er et mål for de fleste:

 Rike

 fattige

 syke

kjendiser

tiggere

 alkoholikere

narkomane

arbeidsledige

 ansatte

handikappede

 prostituerte osv.

Egentlig, det er litt vanskelig å skille disse betegnelse, fordi en  kan både være rik og alkoholiker  samtidig. Handikappet, men i full jobb . Man trenger ikke å være prostituert for å leve som et hor osv. Men uansett hvilken type mennesker man er, så tilhører det en gruppe eller har en betegnelse. 


 Hver og en av oss tilhører en av disse gruppene. Mitt spørsmål er: Hvor er vi i disse båsene? Hvor har vi lyst til å være, men ikke har mulighet? Hvorfor velger vi å tilhøre en gruppe som vi har kanskje mulighet til å avstå? 

Eller er vi fornøyd hvor vi er nå?

I menneskelig synspunkt, ønsker vi alle å tilhøre de som er rike eller kanskje berømte, ikke de som er syke og de ​​som er arbeidsledige. Vi ønsker ikke å være en utstøtt. Men noen er ikke så heldige, og de endte opp som en del av de ikke så populære gruppe mennesker. Hvem liker vel å være syke eller uten arbeid? For å snakke om å være handikappet? Å tigge for mat?

 

Men, hvordan behandler vi de mindre heldige enn oss? Hvordan takler vi hvis vi havner i en elendig situasjon. Hva med Gud? Hva ville Jesus ha gjort?

 

La oss lese om det i bibelen? Håper at du er fortsatt med. Ordet bibel skremmer hvis noen eller et kjedelig tema for noen. Det kan jo være interessant for de som søker sannheten da.

En gang han var i en av byene, kom det en spedalsk mann som var full av spedalskhet.  Da han fikk se Jesus, kastet han seg ned med ansiktet mot jorden og bønnfalt ham: Herre, om du vil, kan du gjøre meg ren. Jesus rakte ut hånden og rørte ved han. « Jeg vil,» sa han., « bli ren!» Med det samme var spedalskheten borte.  Luke 5:12-13

Se på det! Jesus trengte ikke egentlig å røre denne mannen med spedalskhet. Han kunne bare si et ord , og han kunne bli ​​helbredet . Men han viste omsorg ved å røre ham . Det har ikke vært noen som hadde gjort det mot denne mannen pga. hans sykdom. Han trengte sårt å bli berørt. Jesus ga det han trengte mest, pluss leget han.

Kan du forestille deg følelsen av den utstøtte? Å være spedalsk førte til at ingen ville ha noe med ham å gjøre. Redd for å bli smittet. Men Jesus , som er Gud , gjorde og helbredet ham . Og jeg tror at fra da av ble mannen overveldet av Guds kjærlighet. Tårene strømmet på hans en gang sårede ansikt . Plutselig var han ikke en utstøtt lenger. Han fikk tilbake  livet sitt . For en forandring! Og tenk hvor glade vi kan også  bli, hvis vi kan være et verktøy for en utstøtt å få hans eller hennes liv tilbake .

 

Å skrive dette innlegget fikk meg til å gråte fordi jeg har vært en gang en utstøtt i samfunnet . Jeg  var før  en av de som var uheldige . Jesus rakte ut en hånd til meg og løfte meg opp fra den gjørmete gropen jeg var inne og hadde gitt meg et nytt liv . Det er derfor,  jeg skriver dette innlegget . For å fortelle at Jesus virkelig kan forandre liv . Og nå er det min tur til å nå ut og gi en hjelpende hånd .

 

I disse tider er det ikke naturlig å møte en med spedalskhet på gata, fordi sykdommen kan nå kureres. Men de prostituerte, tiggere, hjemløse, alkoholikere, narkomane er overalt. Folk som kanskje bare trenger noen til å lytte til dem og gi en trøst.  Et varm gi dem et varm måltid. En som kunne berøre dem uansett hvor skitten de er. Folk som er utstøtte. Jesus viste  et eksempel. En utfordring til oss å nå ut og tilby en hjelpende hånd. Et snev av kjærlighet. Guds kjærlighet gjennom oss. Og se andre gjennom øynene til vår kjærlige Gud.

 

Husk :

Så i dag  oppfordrer jeg hver og en inkludert meg selv til å nå ut og tilbyr en hjelpende hånd. Gjør det som Jesus hadde gjort! Se andre med nådefulle øyne og ikke fordømmelse. Bare hjelpe. Løfter opp og være en velsignelse.

 

source

Noen har sagt: Før du dømme meg, må du først gå i mine sko.

JOY

 

 

11 kommentarer
    1. Det er trkst man skal settes i båser eller gruppe. Noen ganger identifiserer man seg selv inn i en gruppe, og da KAN det være greit. Andre som setter folk i bås, gjør det nok fordi det er lettest for dem. De slipper å se innenfor, hvem personen egentlig er. Det er ikke riktig, men jeg tror det er grunnen. Ha en fin dag 🙂

    2. Kjempebra innlegg til ettertanke fra deg, og god reflekterende spørsmål! Dette med å sette folk i bås, tror jeg kommer automatisk hos mennesker, og selvfølgelig er ikke det riktig. Kanskje er det for å distansere oss?
      Vi har mye å lære av Gud når det gjelder å ikke fordømme. Hva med Jesus da kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd? Jesus sa jo: “Den av dere som er uten synd kan kaste den første sten”. Sterke ord, men så sant så sant.
      Ønsker deg en kjempefin onsdag 🙂
      Bloggklem fra Toril

    3. Jeg mener helt klart at et menneske er et menneske, og at et menneske er like mye verdt uansett hvor stor forskjell det er mellom dem. uansett om det gjelder penger, hudfarge, religion og andre viktige faktorer, så mener jeg at vi alle har et ansvar å vise at vi bryr oss og tar vare på dem rundt oss som ikke har det så lett. uansett om vi kjenner personene eller ei.. alle mennesker er like mye verdt.

    4. hihi, det føler jeg også. har slitt mye i oppveksten, og da hjelper det helt klart å ha noen som viser at de bryr seg om deg. på en sterk, og brutal, men kjærlig og omtenksom måte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg