Fjell klatring!

En av det tingene jeg hadde lyst til å gjøre er å klatre opp fjellet. Det er ikke ofte man kan gjøre det i  her Norge pga været. I hvert fall ikke for meg:)

Men en dag, fikk jeg mulighet til det. En ung venninne av meg som har flyttet til Åfjord har invitert meg til å være med å klatre opp til Mælanakken fjell.( 345 moh)

Det er et fjell rett ved Årnes, sentrum i Åfjord kommune. 

Navnet Mælanakken kom av Mælan gårdene som ligger rett under, som har fått navnet sand-mælene i området.

Det skal være et flott utsiktspunkt, fra hvilket man kan se store deler av kommunen.

Så vi kjørte til utgangspunktet som er 

her:

 

Her er mine to turkamerater: Rowena og Maria Stella som er bare i tredve åra. De skulle gå sammen med en gammel dame.

Det vil si meg som er bestemor til seks:) 

 

Fin utsikt til utgangspunktet

Her renner elva

På toppen av fjellet var målet.

hvitveis pyntet omgivelsen

Og her er meg…rede til dagens utfordring!

 

Det er godt merket hele veien

Vi hadde med oss forresten Sara. Hunden til Maria Stella.

Flatt terreng til å begynne med

Grusvei på vei opp Vannverkets høydebasseng

Jeg lurer på om det er noen som bor her? Vi så ikke folk.

Første stopp. Vi måtte skrive i boka at vi hadde  kommet så langt.

Vi var ikke kommet halvveis engang

Men, det går fortsatt bra. Vi begynner å komme opp i høyden som dere ser.

Her finnes det en rasteplass før man virkelig ta fatt klatringen. Vi tok tid til å drikke vann…

og tok bilder av oss:) 

 

 

 Så begynte klatringen. Merket det på pusten og kondisjonen var ikke på topp.

lenger opp

fant en pinne til å støtte meg på…

 

de ungdommene ville hvile litt  også 

Flott utsikt, ikke sant?

Etter å ha krabbet på fire føtter og holdt nesten på å gi opp pga det begynte å regne, kom vi likevel frem til toppen.

Må ha et bevis på at jeg har vært her

 

Og se hvor lykkelig  vi  var alle sammen da vi klarte det.

Hipp hurra for oss!

Samboeren til Maria Stella kom også, men han brukte en annen farligere vei. Han er mer vant til å stige fjell enn oss.

Det var overskyet, men jeg synes utsikten var nydelig.

Hva synes du?

Etter å ha tatt en liten pause og matbit, begynte vi å klatre ned samme veien. Det gikk fortere nedover.


Her er Åfjord kommune sett ovenfra

En liten  pause innimellom… eller rettere sagt..må vente på  den gamle damen:)

som var opptatt med å knipse her og der…

Til slutt kom vi endelig frem  til utgangspunktet.

Sliten, men stolt av oss selv selv om vi brukte lenger tid oppover enn de som var vant å klatre opp fjellet.

Rekorden var bare på 14:46 minutter. En mann som heter Magnar Skarsvåg som gjorde det under Åfjordsdagen i 2008.

Det er flere fjell å klatre opp her, så vi avtalte at vi skulle gjøre det igjen den 18. mai hvis været tillater det.

Enn du? Liker du å klatre opp på fjellet?

JOY

19 kommentarer

Siste innlegg