Hvem snakker vi om?

    Hvem snakker vi om?

Jeg  leste dette verset en morgen…… og det fikk meg til å tenke…..

Filipperne 3:1 For øvrig brødre gled dere i Herren.

Hvor er min glede ?

Med ærlighet kan jeg si at jeg finner glede i mange ting.

Jeg finner glede fra alle ting jeg klarer å gjøre og skape.

Jeg finner glede ved å lese en god bok.

Jeg finner glede ved å være sammen med familien.

Jeg finner glede av å se på den fine naturen, soloppganger og solnedganger

Jeg finner glede i maten og drikke.

Hva med dere?

 

Jeg tror at dere er jo nesten akkurat som meg. Finner glede i alle disse ting. Men hvor er Gud i alle disse ting som gleder oss?

Blir vi glad ved å snakke om andre? For det er normalt at vi prater om hverandre på godt og vondt. Dømmer og priser andre for hva en gjør. Vi er jo alle skyldige fordi noen ganger gjør vi det bevist eller ubevist. Vi snakker om urettferdigheten som blir gjort av andre.  Vi har vår egen kriteria hvordan en person bør leve. Men av og til glemmer at vi ikke er perfekt heller. I tillegg er det ikke vi som skal dømme, men Gud.

Det står i Guds ord: Gled dere i Herren.

Men hvordan skal man gjøre det? Skal vi snakke om Gud hele dagen? Skal vi glemme alle våre forpliktelser og bare være sammen med Gud i bønn? Jeg tror alle blir enige med meg at det er ikke slik Gud mente med de ordene.

Alle sammen er opptatt på hver sin kant. Om man er pensjonist, har man fortsatt mye å gjøre . Dagen går så fort at vi ikke merker at vi blir eldre til vi feirer bursdag. Men det er jo bra at vi blir gamle, det betyr at vi fortsatt lever.  Det fleste har kanskje vondt mange steder i kroppen, både de som er fortsatt unge eller de eldre. Men, fortsatt vi vil leve og se at det spirer og gror rundt oss.

Å glede seg i Herren tror jeg at uansett hva vi gjør, hvor vi er, hva vi tenker, skal vi være obs på Guds nærvær hele tiden. Egentlig er det en betryggende tanke at Gud er med oss hele tiden. For vi trenger ikke å være redde når vi står i en farlig situasjon, for den som er sterkeste går sammen med oss. Når vi er i mørke, Guds lys skal skinne igjennom og tvinger bort mørke til å forsvinne.

Når vi har det vondt, finner vi lindring og hjelp fra Gud gjennom ulike måter. Går vi gjennom ild og vann, er han sammen med oss. Når vi tenker sammen med ham, tenker vi bare gode tanker om vår neste. Når vi ser med hans øyne, dømmer vi ikke oss selv og andre. Når vi føler med hans hjerte, kan vi elske våre fiender. Han gjør oss oppmerksomt på velsignelsene han gir oss hver dag og hvordan kan vi være en velsignelse til andre. Og når vi ser på hans skaperverk, kan vi også se skaperen bak det. Faktisk, når vi er opplever hans kjærlighet til oss, kommer det automatisk at vi søker han i bønn og lengte etter å lese hans ord. Fordi i Gud’s ord  finner vi  styrke, liv og trøst. Vi trenger ikke å være prester for å lese bibel. Det er fritt for oss alle til å lese det. Og det er som en skattkammer for den som finner sannheten i det.

Jeg for min del henter inn styrke og inspirasjon fra Guds ord hverdag. Jeg er avhengig av å høre hva han sier til meg i alle områder i mitt liv og hvilken vei jeg bør gå. Og hvordan jeg skal være mot min neste. Jeg kan si at jeg klarer det ikke alene uten Gud. Og jeg tror det er et ønske fra Gud at vi skal være avhengig av ham. Ikke for å gjøre oss svake, men for å gjøre oss sterke.

 

Paul sa i Filipperne 3:8- Ja, jeg regner alt som tap, fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye verd. For hans skyld har jeg tapt alt, og jeg ser det som skrap for at jeg kan vinne Kristus og være i ham. Her har jeg ikke min egen rettferdighet, den som loven gir. Men den rettferdighet jeg får ved tro på Jesus.

Det høres fælt ut. Vi skal tape alt for Jesus skyld. Men egentlig, er det beste som kunne ha skjedd med et menneske. Fordi når vi har Jesus, da har vi alt og kan vi seire over fienden og trenger ikke å frykte for fremtiden fordi Gud skal være der også.

Så gled dere i Herren for alltid.

 

 

Min bønn for oss alle:

Far, la oss ønske dine ønsker.

La oss drømme dine drømmer.

La oss elske som du har elsket.

La oss bringe ære til ditt navn.

La oss bli fylt av din visdom.

La ditt lys lyse veien foran oss.

La dine ord vanne vår lengtende hjerter.

La oss se skjønnheten i ditt skaperverk.

La oss være ydmyk i alt ting vi gjør.

La oss se med dine øyne.

La oss være barmhjertige mot andre som du har vært mot oss.

La oss tilgi de utilgivelige.

La oss elske de uelskelige.

La oss tro de umulige.

La oss stole på deg i ukjente steder.

La oss gi med giverglede hjerte.

Og Far, la oss ble helbredet kropp, sjel og ånd og

 blir fylt av din stryke og kraft.

Slik vi kan være til hjelp til vår neste.


2 kommentarer
    1. Kjempebra innlegg på denne mandagsformiddagen, og kjempeflott å begynne en ny uke med nye muligheter med disse kjempeflotte ordene 🙂
      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂
      Bloggklem fra Toril

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg